Totalt antall sidevisninger

søndag 8. april 2012

Hekla gardin til utgangsdør

Vi har fått oss en fritidsbolig i Fresvik, og der har vi skapt en stil som passer ypperlig for husflidsarbeid. Utgangsdøra har et rimelig stort vindu som har helt klart glass, så der passer det seg med en gardin. Det finnes ei gardin der fra før, men den er spikret opp med tegnestifter og er ellers ikke så veldig lekker....
Da jeg endelig fant ut hvordan en skal hekle, bestemte jeg meg for å lage ei gardin til utgangsdøra. Jeg måtte bare vente til jeg kom til Fresvik så jeg fikk målt opp hvor lang gardina skulle være. Hadde ikke noen eksakt oppskrift, så denne har blitt litt til på veien.
Mønsteret i midten har jeg tatt utgangspunkt i etter en oppskrift på en rund duk. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en rosering, men da blei det så enormt mange filetruter at jeg ikke makta å hekle en så kjedelig gardin. Dermed bytta jeg til liljer og er egentlig godt fornøyd med resultatet.
Gardina er hekla i Mandarin heklegarn med heklenål nr 1.5. Jeg blei faktisk ferdig med gardina nå i påsken, men i mangel på en avbitertang som kunne brukes til å regulere spiralen den skal henges opp i, har den enda ikke kommet opp. Er du nøye når du ser på bildet, vil du oppdage noen feil. Jobben blir likevel IKKE gjort på nytt selv om jeg har missa tre ganger litt spredt plassert på gardina.....

1 kommentar: