Totalt antall sidevisninger

fredag 15. januar 2016

Strikkebøker er ikke kvinneundertrykking.



I dag tidlig fikk jeg nærmest teen i halsen da jeg satt og så på God morgen Norge på TV2. 
Morgenbladets anmelder Espen Søbye har anmeldt strikkebøker fra 2015 og kommer med påstanden om at strikkebøkende er kvinneundertrykkende. Han hevdet også at kvinner som strikket så på barn som dukker de kunne kle på, og at de var pyntesyke. Den aller verste påstanden hans var at Dorthe Skappel har laget Skappelgenseren for at yngre kvinner som har "større attributter" skal kle seg i sekkegensere!

Jeg strikker som kjent over middels mye, men føler meg absolutt ikke undertrykt av den grunn. Jeg har heller aldri strikket en Skappelgenser, men grunnen til dette er at jeg liker å kle meg i strikketøy som er litt unikt. Skappelgenseren skal ha æren for å få mange flere unge strikkere til garnbutikkene, noe som er utrolig positivt.

Håndstrikkede plagg som er strikket hjemme er bærekraftig. Ullgarn er kortreist om en er bevisst på at det er produsert i Norge, og norskprodusert garn er produsert med miljøvennlig fargestoff. I tilllegg varer plagg strikket av ull eller alpakka i mange år. Jeg har selv plagg som er over 20 år som stadig ser like fint ut og som er i daglig bruk.

Å se på strikkebøker som kvinneundertrykking synes jeg er å ta ting ut av sammenheng. Her har Espen_Søbye virkelig uttalt seg om noe han ikke har greie på. Strikkebøker er til for inspirasjon, og det er en ypperlig måte å få en fin samling av oppskrifter på. Jeg kommer uansett til å fortsette å være kreativ og strikke så pinnene blir varme.

Denne lyslykten hadde jeg ideen klar til lenge før i dag, men den ble tilfeldigvis ferdig i dag og måtte være med i blogginnlegget.

Lykke kan ikke kjøpes,
men man kan kjøpe garn
og det er nesten samme sak.

Strikkepinnene er laget av grillpinner og perler på enden.

En lykt som sier litt om mitt forhold til strikking og garn. Og så får Espen Søbye bare sitte der bitter over at noen har en produktiv hobby. Og ja, jeg får tid til å strikke selv om jeg går på jobb, for jeg klarer faktisk å se på TV/lese og strikke samtidig....
Til dere mannlige strikkere som kanskje kommer til å lese dette: Fortsett med strikking, for det finnes nemlig jenter som mekker bil og går på jakt. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar