Totalt antall sidevisninger

torsdag 31. mai 2012

Retrojakke

Da jeg rydda i Dale-hylla på To damer og holdt på med Royal alpakka, dukka det opp en tanke om at det hadde vært fint med ei jakke i brunt, lys sennepsgul, lys oliven og naturhvit. Tanken ville ikke slippe taket, så en dag på jobb kjøpte jeg med meg garn i Royal alpakka i de nevnte fargene. Oppskriften var ikke bestemt enda, men jeg fant til slutt en oppskrift fra Sandnes som jeg brukte. I originaloppskriften skulle det være syv forskjellige farger, så jeg modifiserte en del for å få til å bare bruke fire farger, men det gikk helt greit. Jeg klarte også å lese litt feil på mønsteret, så jeg har laga en egen vri på en mønsterbord, men siden jeg allerede hadde endret så mye endret jeg ikke feilen tilbake. Litt triksing og miksing måtte til, men jeg er veldig fornøyd med resultatet. Heldigvis har nabonen min laget jakka etter originalgarnet tidligere, og hun kunne fortelle meg at jakka blei veldig vid i halsen. Jeg har derfor felt 19 masker mer enn oppgitt i en ekstra fellingsomgang.
Knappene jeg har brukt er fra Du Store Alpakka. Det er kokosknapper som er dekorert med et blomstermotiv. Disse knappene har jeg sett meg ut for lenge siden, så det var jammen godt de passet så bra til fargekombinasjonen i jakka...

Jeg er ikke så bekvem med å bli tatt bilder av, og det kan vel kanskje merkes... Lyset er litt rart her, men hovedinntrykket av jakka får dere likevel. Jeg synes den blei litt sånn 60-tallet. Godt fornøyd!

1 kommentar:

  1. Fin jakke! Jeg er glad i sånne retrofarger, liker kombinasjonen din! Ser absolutt ulempen/fordelen (stryk det som ikke passer) med å jobbe i garnforretning, forresten :P

    SvarSlett