Totalt antall sidevisninger

søndag 11. september 2016

Hundegenser til bikkjekalde dager.

Til jul fikk jeg en strikkeoppskriftsbok som heter "Hundestrikk for bikkjekalde dager". Nå har jeg strikket en genser fra denne boka, men siden en Manchester terrier er dyp i brystet måtte oppskriften justeres. 
Det skulle vært ei hette på genseren, men den droppa jeg ettersom jeg ikke synes det er praktisk med hette på en hundegenser.
Jeg har laget en åpning i ryggen til selen så det er mulig å ha selen på under genseren når vi går tur.
Garnet som er brukt er PT5 sport.

Jeg ser at omgangens start vises godt på genseren og gjerne skulle vært plassert midt under brystet, men det får bli en annen gang....;-)

3 kommentarer:

  1. Så fin genser og hund! :-) Jeg skal strikke til en Manchester, har du noen tips om hvordan jeg bør tilpasse oppskriften?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Manchestere er relativt tynne, men har dypt bryst. Jeg måler alltid min hund og sammenlikner med oppgitte mål i oppskriften. På denne genseren la jeg opp rundt halsen til str M, men la ut til str L etter vrangborden og strikket genseren som en str L med noe kortere rygg.
      Ser at genseren godt kunne vært litt lenger i ryggen så den varmet lenger bak, men det får bli på neste genser;-)
      Jeg lager alltid et hull på ryggen som er tilpasset den selen jeg bruker på hunden min. Det er for at selen skal kunne være under genseren. Jeg lager ikke hull til halsbåndet da jeg synes det er greit at det kan "snurre" fritt.
      Lykke til med genserstrikking. Manchestere er jo bare helt fantastisk, ikke sant? ;-) Hvor hører dere hjemme?

      Slett
  2. Hei! Tusen takk for svar og mange supre tips!!
    Jeg skal strikke til en i familien som nettopp har overtatt en Manchester-tispe på 6 år. Hun er helt herlig :-) Bor i Oslo.

    Ha en fin adventstid :-)

    SvarSlett