Totalt antall sidevisninger

fredag 20. mai 2016

Det er ikke alltid nødvendig med veterinærbesøk.

Fredag 13.05, etter stengetid hos veterinæren vår, oppdaget jeg at hunden vår hadde fått veldig hovne analkjertler. Det så direkte vondt ut, men jeg vurderte det som uaktuelt å kontakte veterinærvakta for dette.
Lørdag 14.05 våknet vi til sprukne analkjertler og grisete seng... Da kontaktet jeg veterinærvakta, men fikk beskjed på telefon at dette ikke var livstruende. Dessuten kostet det 4000kr bare å trå over dørstokken, så da tok jeg imot råd om grønnsåpebad av hund og la på røret.
Det å skulle ta grønnsåpebad viste seg å være umulig. Ett forsøk resulterte i klissvåt eier og badegulv og en lite fornøyd hund. Jeg valgte da å vaske med klut og grønnsåpevann. Kluten var godt våt og vi sto i dusjen. Begge analkjertlene ble strøket forsiktig nedenfra og skrått opp med kluten, og mye sekret kom ut. Dette gjentok jeg flere ganger for dagen i tre dager. Etter tre dager så jeg at sårene var rene og tørre, og at det begynte å danne seg skorpe. Hevelsen var helt borte, og hunden var i god form.
Fredag 20.05. er sårene nesten helt grodd. Hunden har ikke hatt behov for skylling hos veterinær eller antibiotika. At jeg har behandlet egen hund har sart meg for veldig mange penger. 
Jeg sier ikke at en ikke skal gå til veterinær, men noe kan en fikse selv. Du reiser ikke til lege om ungen din eller du selv har fått et sår om det ikke er veldig alvorlig. Da behandler du det selv. 
Jeg er i alle fall godt fornøyd med å ha spart rundt 5000kr på å vaske med litt grønnsåpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar